Szkolenie dla pracowników Banku Spółdzielczego w Miliczu w zakresie przeciwdziałania oszustwom na szkodę seniorów
Milicka policjantka w ramach działań profilaktycznych „Bezpieczny senior” przeprowadziła szkolenie dla pracowników miejscowego Banku Spółdzielczego dotyczące oszustw popełnianych na szkodę osób starszych – głównie metodą „na wnuczka” lub „na policjanta albo prokuratora”. Przedstawiono statystyki dotyczące tego rodzaju przestępczości, sposoby działania sprawców oraz algorytmy postępowania w razie powzięcia podejrzenia, że klient – szczególnie w podeszłym wieku – może paść ofiarą oszustwa.
Spotkanie szkoleniowe dla pracowników Banku Spółdzielczego w Miliczu przeprowadzone w ramach działań profilaktycznych „Bezpieczny senior” odbyło się w czwartek 7 marca i zostało przeprowadzone przez milicką policjantkę zajmującą się na co dzień m. in. profilaktyką społeczną i zapobieganiem przestępczości wśród dorosłych i młodzieży. Przewodnim tematem szkolenia były oszustwa popełniane metodą „na wnuczka” oraz częściej ostatnio spotykaną metodą „ na policjanta”. W szkoleniu udział wzięli głównie pracownicy banku, którzy mają najczęściej bezpośredni kontakt z klientami podczas ich obsługi przy tzw. „okienku”. Mł. asp. Aleksandra Piłaszewicz omówiła najczęstsze metody działania sprawców oszustw oraz przedstawiła krótką statystykę dotyczącą skali tego rodzaju przestępstw. Policjantka podkreśliła znaczenie współpracy Policji i banków w zapobieganiu takich przestępstw, jak również określiła algorytmy postępowania w razie powzięcia podejrzenia, że klient – szczególnie senior w podeszłym wieku – może paść ofiarą oszustwa.
Niestety pomimo szeroko zakrojonych działań profilaktycznych zmierzających do przeciwdziałania tego rodzaju przestępczości zarówno na poziomie ogólnokrajowym jak i lokalnym, sprawcy oszustw w dalszym ciągu kontynuują swój przestępczy proceder.
Cechą charakterystyczną przestępczych działań oszustów jest wykorzystywanie zaawansowanej socjotechniki i podszycie się pod członka rodziny lub przyjaciela, który się znalazł w trudnej sytuacji i potrzebuje natychmiastowej pomocy finansowej. Przestępcy podszywają się również pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego takich jak Policja lub banki informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą. Przedstawione powyżej schematy działań przestępców należy traktować jako przykładowe, gdyż przestępcy rozwijając swój proceder tworzą nowe scenariusze działania oparte na fikcyjnych historiach.
Cechami wspólnymi tego typu przestępstw są:
- kontakt telefoniczny;
- stosowanie manipulacji;
- podszycie się pod osobę bliską lub wzbudzającą zaufanie;
- wprowadzenie w stan silnych emocji wywołujących ograniczone postrzeganie rzeczywistości i błędną ocenę sytuacji;
- nakłanianie do wypłaty pieniędzy ze swojego rachunku bankowego.
DLATEGO ZAPAMIĘTAJ – kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:
- zachowaj spokój;
- nie wykonuj ślepo poleceń;
- rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;
- zweryfikuj opisaną sytuację:
- w przypadku scenariusza „na wnuczka” - powiadom najbliższych o zdarzeniu – zweryfikuj przedstawioną Ci historię;
- w przypadku scenariusza „na policjanta” – skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;
- powiadom Policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu;
- powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku – nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.
SENIORZE!!!
Jeżeli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za krewnego i informuje Cię, że:
- jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy,
- uczestniczył w wypadku drogowym,
- prosi o pomoc finansową,
Rozłącz się – to może być oszust!
Jeżeli dzwoni do Ciebie rzekomy policjant czy prokurator i informuje Cię, że:
- ktoś z osób Ci bliskich spowodował wypadek lub popełnił przestępstwo – ma problemy i potrzebne są pieniądze na kaucję
Jeżeli dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i mówi o tym, że:
- na Twoim koncie jest podejrzana aktywność,
- potrzebuje Twoich danych aby zapobiec kradzieży,
- każe zainstalować na telefonie aplikację,
Rozłącz się – to może być oszustwo!
Pamiętaj:
- policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji.
- policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!
Zapamiętaj, bądź ostrożny w kontakcie z obcą osobą:
- Nie działaj w pośpiechu!
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania – nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie, a oszuści wykorzystują łatwowierność;
- Nie reaguj emocjonalnie tylko sprawdź, upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny — zadzwoń pod numer jego telefonu i porozmawiaj z nim;
- Niezwłocznie poinformuj Policję o takiej sytuacji.
Oficer prasowy KPP w Miliczu
podinsp. Sławomir Waleński