Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga – oszuści nie mają wakacji!

Data publikacji 30.08.2024

Oszustwa metodą na wnuczka, policjanta, prokuratora czy pracownika banku nie straciły na sile, wręcz przeciwnie. Dodatkowo wykorzystując „gorący” wakacyjny okres, w którym mamy więcej wydatków, szukamy więc okazji zakupowych oraz możliwości szybkiego wzbogacenia się, oszuści grając na ludzkich emocjach sięgają po wszelkie możliwe sposoby, by pozbawić swoje ofiary oszczędności.

Wakacje to dla wielu osób czas odpoczynku, podróży, wakacyjnej beztroski. Jednak nie dla osób, które za swój sposób zarobkowania wybrały działalność przestępczą. To właśnie te osoby w miesiącach letnich mogą wzmóc swoje działania, szczególnie wobec osób w starszym wieku, wykorzystując nieobecność ich bliskich przebywających poza domem.

Temat oszustw za pośrednictwem Internetu czy też połączeń telefonicznych wraca jak bumerang. Choć na bieżąco staramy się przekazywać informacje jak działają przestępcy, na co zwracać uwagę i czego nigdy nie robić – niestety wciąż przyjmujemy zawiadomienia od pokrzywdzonych osób.

W ostatnim czasie zauważalny jest ich wzrost. Jak pokazuje praktyka, cyberoszuści nie biorą urlopu. Dlaczego? Przyczyn jest kilka. Po pierwsze to właśnie w miesiącach wakacyjnych wykorzystując nieobecność osób bliskich przebywających poza domem łatwym celem stają się seniorzy. Jednak nie tylko. Okres wakacji to również czas kiedy zwiększają się nasze wydatki. Więcej kupujemy przez Internet, szukamy okazji zakupowych oraz możliwości szybkiego wzbogacenia się. Niestety wykorzystują to oszuści. Gdy niespodziewanie pojawia się oferta szybkiego i łatwego zysku, przestajemy myśleć racjonalnie. Pamiętajmy, że rewelacyjne okazje mogą być pułapką.

Przypominamy najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej:

  • nigdy nie udostępniajmy danych, zwłaszcza informacji dotyczących logowania na rachunek bankowy i płatności kartą bankomatową, nie podawajmy także haseł, kodów PIN ani kodów dostępu
  • podczas rozmów telefonicznych lub internetowych kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania – nie zawsze rozmówca jest tym, za kogo się podaje
  • logujmy się do rachunków bankowych poprzez zaufane aplikacje lub wpisanie nazwy strony internetowej, nigdy poprzez kliknięcie w otrzymany link, który ma przekierować nas na stronę banku
  • nie klikajmy w linki przesłane nam przez nieznane osoby oraz nie instalujmy polecanych aplikacji – dzięki nim oszust może zdalnie wykonać działania na naszym komputerze lub smartfonie
  • jeśli nie jesteśmy czegoś pewni lub coś budzi nasze wątpliwości zrezygnujmy z wykonania transakcji, zakończmy rozmowę i połączmy się z infolinią naszego banku lub udajmy się do stacjonarnej placówki bankowej

Dodatkowo pamiętajmy by ślepo nie wierzyć w informacje podane nam telefonicznie przez nieznane osoby, szczególnie jeżeli podają się za policjantów, pracowników banków czy prokuratorów. Rozłączmy się i chwilę pomyślmy. Sprawdźmy informacje podane przez te osoby w inny dostępny sposób. 5 minut zastanowienia, 5 minut zwłoki może uchronić nasze pieniądze.

Oficer prasowy KPP w Miliczu
podinsp. Sławomir Waleński

Powrót na górę strony