Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Szkolenie dla pracowników Banku Spółdzielczego w Miliczu w zakresie przeciwdziałania oszustwom metodą „na wnuczka”

Data publikacji 12.09.2025

Milicka policjantka przeprowadziła szkolenie dla pracowników Banku Spółdzielczego w Miliczu dotyczące oszustw popełnianych tzw. metodą „na wnuczka”. Przedstawiono sposoby działania sprawców oraz algorytmy postępowania dla pracowników banku w przypadku powzięcia podejrzenia, że klient może paść ofiarą oszustwa.

W czwartek 11 września milicka policjantka zajmująca się profilaktyką społeczną oraz zapobieganiem zjawiskom przestępczym przeprowadziła szkolenie dla pracowników Banku Spółdzielczego w Miliczu, którego tematem były oszustwa popełniane tzw. metodą „na wnuczka” oraz częściej ostatnio spotykaną metodą „ na policjanta”. W szkoleniu udział wzięli zarówno pracownicy zatrudnieniu w macierzystej jednostce banku, jak też  pracujący na co dzień w filiach mieszczących się na terenie powiatu milickiego. Policjantka omówiła najczęstsze metody działania sprawców oszustw, którzy często wykorzystują wiek pokrzywdzonych lub ich silne wzburzenie emocjonalne wywołane przez oszustów, którzy w trakcie rozmów telefonicznych przekazują informacje np. o wypadku osoby najbliższej lub o innej niepokojącej sytuacji, w której znalazł się potencjalny członek rodziny rozmówcy. Taka rozmowa oszusta z jego „ofiarą” ma wywołać u pokrzywdzonego niepokój i strach, co niestety niesie za sobą kolejne fatalne skutki w postaci irracjonalnego działania narzuconego przez telefonującego oszusta zamierzające do przekazania pieniędzy przestępcy występującego w charakterze tzw. „wnuczka” lub podającego się za policjanta. Policjantka w trakcie spotkania podkreśliła jak duże znaczenie ma w takich sytuacjach współpraca Policji z pracownikami banków w zapobieganiu takim zjawiskom przestępczym. W związku z tym przekazała bankowcom podstawowe i niezbędne algorytmy postępowania w razie powzięcia podejrzenia, że klient – najczęściej starsza osoba – który nagle, bez podania racjonalnego powodu chce wypłacić z banku wszystkie swoje oszczędności, może niestety paść ofiarą perfidnego oszusta.

Cechą charakterystyczną przestępczych działań oszustów jest wykorzystywanie zaawansowanej socjotechniki i podszycie się pod członka rodziny lub przyjaciela, który się znalazł w trudnej sytuacji i potrzebuje natychmiastowej pomocy finansowej. Przestępcy podszywają się również pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego takich jak Policja lub banki informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą. Przedstawione powyżej schematy działań przestępców należy traktować jako przykładowe, gdyż przestępcy rozwijając swój proceder tworzą nowe scenariusze działania oparte na fikcyjnych historiach. Cechami wspólnymi tego typu przestępstw są:

  • kontakt telefoniczny;
  • stosowanie manipulacji;
  • podszycie się pod osobę bliską lub wzbudzającą zaufanie;
  • wprowadzenie w stan silnych emocji wywołujących ograniczone postrzeganie rzeczywistości i błędną ocenę sytuacji;
  • nakłanianie do wypłaty pieniędzy ze swojego rachunku bankowego.

DLATEGO ZAPAMIĘTAJ – kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:

  1. zachowaj spokój;
  2. nie wykonuj ślepo poleceń;
  3. rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;
  4. zweryfikuj opisaną sytuację:
    • w przypadku scenariusza „na wnuczka” - powiadom najbliższych o zdarzeniu – zweryfikuj przedstawioną Ci historię;
    • w przypadku scenariusza „na policjanta” – skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;
  5. powiadom Policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu;
  6. powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku – nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.

SENIORZE!!!

Jeżeli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za krewnego i informuje Cię, że:

  • jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy,
  • uczestniczył w wypadku drogowym,
  • prosi o pomoc finansową,

Rozłącz się – to może być oszust!

Jeżeli dzwoni do Ciebie rzekomy policjant czy prokurator i informuje Cię, że:

  • ktoś z osób Ci bliskich spowodował wypadek lub popełnił przestępstwo – ma problemy i potrzebne są pieniądze na kaucję

Jeżeli dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i mówi o tym, że:

  • na Twoim koncie jest podejrzana aktywność,
  • potrzebuje Twoich danych aby zapobiec kradzieży,
  • każe zainstalować na telefonie aplikację,

Rozłącz się – to może być oszustwo!

Pamiętaj:

  • policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji.
  • policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!

Zapamiętaj, bądź ostrożny w kontakcie z obcą osobą:

  1. Nie działaj w pośpiechu!
  2. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania – nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie, a oszuści wykorzystują łatwowierność;
  3. Nie reaguj emocjonalnie tylko sprawdź, upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny — zadzwoń pod numer jego telefonu i porozmawiaj z nim;

Niestety pomimo szeroko zakrojonych działań profilaktycznych zmierzających do przeciwdziałania tego rodzaju przestępczości zarówno na poziomie ogólnokrajowym jak i lokalnym, sprawcy oszustw w dalszym ciągu kontynuują swój przestępczy proceder. Dlatego policjanci ponownie przypominają, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Niespodziewane telefony osób podających się za policjantów, od dawno niewidzianych wnuków, siostrzenic czy kuzynów nie muszą zakończyć się naszą finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać dwóch podstawowych zasad:

  1. Policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji.
  2. Policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!

W przypadku otrzymania telefonu od osoby, która podaje się za policjanta lub krewnego i która nie jest rozpoznana przez rozmówcę, odbierający telefon powinien natychmiast powiadomić o takim telefonie Policję – być może jest to próba oszustwa!!!

Oficer prasowy KPP w Miliczu
podinsp. Sławomir Waleński

Powrót na górę strony